Wilhelm Amberg

“The maid” Is an oil on canvas measures 18×14 inchs. It is part of the Farhat Art Museum Collection.


Wilhelm Amberg is a native of Berlin, born in 1822, and, beginning as a pupil of Professor von Herbig, later became a student under the eminent artist Karl Begas. He then studied in Paris in the studio of Cogniet, worked among the galleries in Italy, especially in Rome and Venice, to good effect, and then returned to his native country, where he found no lack of patronage.
Wilhelm Amberg
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Jump to: navigation, search Wilhelm Amberg: lecture from Goethe’s “Werther”, 1870
Wilhelm Amberg (* 25) February 1822 in Berlin; d. 8. September 1899 –) was a German genre.

Wilhelm Amberg studied at the Art Academy in Berlin under William hh. From 1839 to 1842 was he in the atelier of Carl Joseph Begas active after a year at Leon Cogniet in Paris. Until 1847 he travelled in Italy, was in Rome, Venice and Naples, finally settling in Berlin.

Amberg devoted almost exclusively the genre, both the serious and the serene. His subjects were always pleasing and the prevailing taste. Like his work in magazines like the gazebo or “On land and sea” were printed. Up on an early religious work for the Gertraudenkapelle Church in Berlin and some landscapes, Amberg was limited almost exclusively to narrative themes. His paintings are characterised by harmonious color imaging, intimacy of sensation and poetic charm.

Of the serious genre notably his consolation in tones and comfort the widow of the serene of which the love mail, the smoking maid, sweet kitten and lecture from Goethe’s “Werther” (a major work from 1870 in the Berlin National Gallery collection) highlight. The apparently non-Werther time, slightly sentimental picture “Farewell” comes from 1897, the Amberg a year later showed in the great Berlin art exhibition.

Wilhelm Amberg has won numerous awards and was a member of the Senate of the Prussian Academy of Arts, Berlin from 1886.

Wilhelm Amberg
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Wilhelm Amberg: Vorlesung aus Goethes „Werther“, 1870
Wilhelm Amberg (* 25. Februar 1822 in Berlin; † 8. September 1899 ebenda) war ein deutscher Genremaler.

Wilhelm Amberg studierte an der Kunstakademie zu Berlin unter Wilhelm Herbig. Von 1839 bis 1842 war er im Atelier von Carl Joseph Begas tätig, danach ein Jahr bei Léon Cogniet in Paris. Bis 1847 bereiste er Italien, war in Rom, Venedig und Neapel, um sich schließlich in Berlin niederzulassen.

Amberg widmete sich fast ausschließlich dem Genre, sowohl dem heiteren als auch dem ernsten. Seine Themen waren stets gefällig und entsprachen dem Zeitgeschmack. Gerne wurden seine Arbeiten in Zeitschriften wie Die Gartenlaube oder „Über Land und Meer“ abgedruckt. Bis auf ein frühes religiöses Werk für die Gertraudenkirche in Berlin und einige Landschaften beschränkte sich Amberg fast ausschließlich auf erzählende Themen. Seine Gemälde zeichneten sich durch harmonische Farbengebung, Innigkeit der Empfindung und dichterischen Reiz aus.

Von denen des ernsten Genres sind namentlich sein Trost in Tönen und Der Witwe Trost, von den heiteren Die Liebespost, Die rauchende Zofe, Naschkätzchen und Vorlesung aus Goethes „Werther“ (ein Hauptwerk aus dem Jahr 1870 in der Sammlung der Berliner Nationalgalerie) hervorzuheben. Von 1897 stammt das anscheinend der Wertherzeit angehörende, leicht sentimentale Bild „Der Abschied“, das Amberg ein Jahr später auf der Großen Berliner Kunstausstellung zeigte.

Wilhelm Amberg wurde vielfach ausgezeichnet und war ab 1886 Mitglied des Senats der Preußischen Akademie der Künste, Berlin

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